Geografie istorică · România

Circurile foamei – o perspectivă spațială

Îmi aduc aminte cu plăcere și nostalgie de explorările mele urbane din copilărie. Într-o anumită perioadă a acestor explorări, cu cât era mai mare o clădire dintr-un spațiu, cu atât îmi atrăgea mai mult atenția. O asemenea clădire o descoperisem la Piața Delfinului și puteam citi chiar din autobuz numele Cercul Magic. Întrebând eu atunci, mi s-a spun că acolo e un „Circu’ foamei”, iar eu am rămas tare mirat de această denumire, mai ales că mi se părea că în spatele lui se termină orașul.

Ce sunt Circurile foamei cu siguranță că lumea știe foarte bine. Nu aș avea ce explicații suplimentare să adaug, mai ales că nu am prins prea mult din perioada ante-1989.

Timpul a trecut, iar întâmplarea a făcut ca în ultima săptămână, să tranzitez spații în care s-au aflat sau se află Circuri ale foamei. Nefiind familiar cu ele luate individual, am decis, din curiozitate profesională, să urmez sfatul lui George Vâlsan, care încuraja utilizarea metodei cartografice în cercetări.

M-am folosit inițial de cunoștințele mele legate de București, iar apoi am răsfoit și câteva saituri ca să găsesc un număr cât mai mare de Circuri ale foamei. Rezultatul îl puteți vedea mai jos. Pentru cei mai pasionați, am creat un fișier .kmz cu locațiile exacte, pe care îl puteți descărca de aici. Voi lăsa pe fiecare în parte să interpreteze harta.

Pentru că nu sunt foarte sigur dacă le-am găsit pe toate, foste și actuale, rog pe oricine are vreo informație în plus, sau vede vreo greșeală, să lase un comentariu. Astfel, voi actualiza atât harta, cât și fișierul .kmz.

Lasă un răspuns

