Cărți · Geografie istorică · România

Dicționare geografice ale României

Actualizat: 22 februarie 2017

Nu cu foarte mult timp în urmă, au apărut online câteva din dicționarele geografice ale României. Acestea se pot descărca în format *.pdf, unele din ele chiar cu funcție de căutare.

Lahovari, G.I., Brătianu, C.I., Tocilescu, G. (1898-1902) Marele Dicționar Geografic al Românieivolumul I, volumul II, volumul III, volumul IV,volumul V, Stab. grafic I. V. Socecu, Strada Berzei 59, București

Alessandrescu, C. (1897)  Dicționarul geografic al județului Prahova, Tipografia și Legătoria de Cărți „Viitorul” Elie Angelescu, Târgoviște

Chiriță, C. (1893) Dicționarul Geografic al județului Fălciu , Tip.P.C. Popovici, Iași

Ciuntu, Th., N. (1897) Dicționarul geografic, statistic și istoric al județului Tecuci, Stab. grafic I. V. Socecu,Strada Berzei 59, București

Condrea, P. (1887) Dicționarul geografic al județului Tutova, Stabilimentul grafic SOCECU & TECLU, Strada Berzei 96, București

Dănescu, G. Gr. (1896) Dicționarul geografic, statistic și istoric al județului Râmnicu-Sărat, Stab. grafic I. V. Socecu,Strada Berzei 59, București

Filipescu-Dubau, N. (1891) Dicționarul Geografic al județului Dorohoi , Tip.P.C. Popovici, Iași

Gheorghiu, C.D. (1895) Dicționarul Geografic al județului Neamț , Tip. și fonderia de litere T. Basilescu, București

Ionescu, S. (1894) Dicționarul geografic al județului Suceava, Stab. grafic I. V. Socecu, Strada Berzei 59, București

Iorgulescu, B. (1892) Dicționarul geografic, statistic, economic și istoric al județului Buzău, Stab. grafic I. V. Socecu, Strada Berzei 59, București

Provianu, I.I. (1897) Dicționarul geografic al județului Ialomița, Tipografia și Legătoria de Cărți „Viitorul” Elie Angelescu, Târgoviște (indisponibil)

Din păcate, nu toate volumele sunt complete și perfect lizibile. Voi actualiza lista pe măsură ce apar și alte titluri.

22 de gânduri despre „Dicționare geografice ale României

    1. Eu am întâlnit Marele Dicționar și alte câteva dicționare județene în anticariatele din centrul Bucureștilor, dar am observat că se găsesc de vânzare și pe okazii.ro. Prețurile variază, dar sub 200 de lei unul nu cred că se pot găsi.

  1. Cezar, eu caut dictionarul lui Basile Iorgulescu de aproape 20 de ani si nu l-am putut achizitiona, desi am avut promisiuni de la tot felul de anticari. Am inteles ca Biblioteaca Judeteana din Buzau l-ar fi reeditat si, desi am trimis emailuri, in mai multe randuri, pe adresele oficiale ale responsabililor bibliotecii, nu am primit niciun raspuns. Este foarte, foarte greu sa mai faci cercetare in ziua de azi. Eu sunt interesat indeosebi de Valea Buzaului, printre altele si de zona explorata de Muica si Turnock cu ani in urma, dar a trebuit sa-mi fac unele relatii in zona pentru a vea acces mai usor la informatiile de care sunt interesat…

    1. Domnule Duță, dicționarul lui Iorgulescu este singurul pe care l-aș cumpăra dacă l-aș găsi, deși până acum nu i-am dat de urmă pe nicăieri. Pe cel reeditat l-am văzut o singură dată, însă nu mi-aduc aminte la cine. Mă mulțumesc cu versiunea digitală. Este, într-adevăr, dificil să faci cercetare de calitate în ziua de astăzi, mai ales că instituțiile publice nu prea par interesate să colaboreze sau să ajute în vreun fel. Valea Buzăului îmi este tare dragă și tocmai de aceea este și una din zonele mele de studiu, așa că dacă vă pot ajuta cu ceva, vă stau bucuros la dispoziție.

  2. Buna Cezar,
    M-ar interesa sa lucrez la o harta care sa reproduca amplasarea fostelor pichete de graniceri din jurul Penteleului si la o alta harta care sa evidentieze, cu latitudine si longitudine, punctele de interes geografic si istoric de pe Valea Buzaului. Din cate stiu, nu s-a facut asa ceva, iar marcaje nu exista. Zona aceasta e, dupa mine, o mina de aur din punct de vedere turistic. Am de gand sa creez in acest sens un program software, cu detalii GPS si cu imagini reale interpolate, sper sa am timp…Daca te intereseaza geografia, antropologia culturala si cartografia, m-as bucura sa putem colabora. In ce oras locuiesti?

    1. Frumoase inițiative. Așa este, e o mină de aur pentru turism – încă neexploatată. Despre pichetele din munți, nu neapărat Penteleu, începusem și eu acum vreun an să fac ceva, însă m-am oprit. Subiectul este interesant și încă mă bântuie. Cât despre punctele de interes de pe valea Buzăului, este mult de muncă, dar rezultatul va fi pe măsură. Sunt geograf, așa că și eu m-aș bucura să vă pot ajuta. Locuiesc în București, dar ies destul de des pe teren în Buzău. Dacă îmi permiteți, vă pot contacta pe adresa de email pe care ați furnizat-o pentru blog. Putem continua discuția acolo.

      1. Multumesc pentru feed-back-ul pozitiv. Locuiesc tot in Bucuresti, in sectorul 3 si nu stiu cum se face ca avem nu numai preocupari asemanatoare, dar si aceeasi zona geografica de interes ….Te rog, poti renunta la pronumele de reverenta si contacteaza-ma pe mail. Iti voi detalia acolo planurile mele. Stiu ca este mult de munca pe partea cartografica, dar am planurile mele. Am putea avea ajutor calificat, dar mai intai trebuie sa cadem de acord asupra unei viziuni comune. M-ar interesa mai mult sa tinem aproape de o abordare stiintifica si mai putin de una descriptiva, idilica sau turistica.

    1. Din păcate, al Bacăului încă nu este disponibil în format digital. Voi posta un link către el îndată ce va apărea. Reveniți să mai verificați articolul din când-în-când.

Lasă un răspuns

